Thursday 29 August 2019

Tuah Pertama Kali Solat Berjemaah

Hari Isnin. 26hb Ogos 2019. Pertama kali Tuah solat secara berjemaah di Surau Al Falah Kg Tongkah Dalam. Dia tengok masing-masing solat, dia turut sama-sama solat sama. Segan agaknya. Tetapi solat olok-olok je. Pergerakkan semua dia ikut. Orang rukuk dia rukuk. Orang sujud, dia pun sama sujud.

Dia dah biasa agaknya tengok ayahnya solat dan dia ikut je langkah-langkahnya. Kalau kat rumah tu memang main-main je.

Macam mana dia boleh terikut ayahnya ke kelas agama?

Dia memang nak ikut sangat. Aku dah mandikan dia. Aku memang dah nak pergi dah. Tak nak dia ikut. Risau nanti kat surau cakap nak balik jugak.  Aku dah nak blah dah.

Dah dia berlari-lari kejar masa aku dah drive kereta. Nak tak nak bawa lah dia jugak.

Alhamdulillah kat surau dia ni tak buat hal. Lega sikit hati. Cuma dia kacau ayahnya minta baca ayat Al-Quran. Aku ikutkan je.

Itu hari pertama. Belum cerita hari kedua lagi. Hari kedua dia siap wudhuk dah. Semalam dia tak wudhuk. Main masuk je ke saf makmum. Hari ini advance sikit. Dia ambik wudhuk. Kira oklah tu kan. Masa solat dia main-main. Kejap-kejap tengok aircond. Kejap-kejap tengok luar tingkap. Lepas tu masuk ke saf makmum.

Tak apalah asalkan dia solat. Masih budak lagi tak fikir sangat. Lama-lama dia akan faham. Doanya dia kekal macam tu la. Rajin-rajin solat ye.


No comments:

Post a Comment