Sunday 22 February 2015

Menjadi Diri Sendiri Sebaik Yang Mungkin

Menjadi diri sendiri adalah lebih baik daripada cuba untuk menjadi orang lain. Lebih teruk lagi ada yang terpaksa menjadi hipokrit untuk menjadi orang lain yang sudah tentunya ia bukanlah diri kita yang sebenarnya.

Kadang-kadang ada sesetengah manusia ini cuba untuk menjadikan diri sendiri dengan menjadi orang lain demi menjaga hati orang lain. Sungguh menyedihkan. Terpaksa hipokrit di mata orang lain. Lama kelamaan korang akan rasa sangat membosankan untuk menjadi orang lain.Terasa mendalam kepura-puraannya. 

Jika itulah diri anda, jangan cuba untuk menjadi orang lain. Hanya kekalkan diri anda sendiri. Tak perlulah bersusah payah nak jadi orang lain. Ia akan memenatkan anda sebenarnya. 

Begitu juga pada diri aku sendiri. Aku tak akan cuba untuk menjadi orang lain yang sudah semestinya bukan diri aku yang sebenar, Adalah gila aku untuk menjadi orang lain. Setiap dari kita ni ada sikap, tingkah laku atau perangai masing-masing yang menjadi orang lain selesa dengan diri kita sendiri. Cuba bayangkan korang jadikan diri sendiri kepada orang lain. Apakah penerimaan rakan-rakan sekeliling korang? 

"Dia ni dah kenapa?"

"Kau dah makan ubat ke belum? Macam gila isim saje"

"Eh, apasal kau lain ek? Mana ..... (Sila isi nama sipolan) yang dulu yang ceria?"

Percubaan korang nak jadikan diri anda kepada diri orang lain menyebabkan orang lain tak selesa dengan korang. Padanlah dengan muka. Rasanya tak perlulah untuk jadi orang lain. Bak kata pepatah orang Inggeris, just be yourself. 



No comments:

Post a Comment