Monday 1 July 2013

Kucingku bernama Ecak

Aku ada seekor lagi kucing berwarna kelabu campur hitam-hitam sikit. Aku namakannya Ecak. Sebab apa aku namakannya Ecak adalah kerana kucing aku yang mati dulu tu sama bulunya iaitu kelabu bercampur hitam sikit. Aku fobia jugak dengan nama ni sebab sudah 2 ekor kucing aku bernama Ecak menemui ajal. Seekor semasa aku tinggal bersama dengan abang aku kat Morib. 

Masa tu aku nak pergi ke rumah abang aku lagi satu. Dalam perjalanan nak balik tu aku perasan ada seekor kucing mati terjelepuk kat tepi jalan. Rupa sama seperti Ecak. Aku buat tak endahkan je. Mungkin kucing orang lain. Setiba aku ke rumah abang aku, aku cuba cari Ecak. Abang aku kata dia ikut aku masa aku nak pergi rumah abang aku lagi satu. Baru aku teringat ada seekor kucing terjelepuk kat tepi jalan. 

Aku bergegas ke tempat Ecak mati terjelepuk tu. Rupa-rupanya memang betul itu adalah Ecak. Sedih bercampur hiba. Keesokkan harinya aku tanam dia. Sedih. 

Ada lagi seekor kucing bernama Ecak juga. Aku teringat Ecak yang lama tu sebab bulunya sama dengan kucing masa tu. Mati di tepi jalan rumah aku kat Pulau Carey. Itu pun ikut aku ke kedai. Aku semacam fobia nak berikan nama kucing tu dengan nama Ecak.

Kini, aku berani meletakkan nama kucing yang sama bulu dengan kucing yang lama tu dengan nama Ecak. Aku tak pernah serik dengan nama tu. Istimewanya kucing ni dia sentiasa tidur bersama dengan aku. Apabila aku balik dari kerja, dia cepat-cepat datang dekat dengan aku. Sekarang kucing itu tengah tidur di katil aku. Tengok macam sakit je. Diam je tak bising seperti kebiasaannya. Ya Allah selamatkanlah kucingku itu. Amin. Semoga dia akan baik. 

Ini adalah Ecak yang terkini


No comments:

Post a Comment