Tuesday 16 September 2014

Melawat Kuan Wellness Ecopark

Seperti kebiasaan bila sudah dapat cuti umum maka pelbagai perancangan akan dibuat kemana destinasi nak pergi. Ada yang merancang awal-awal untuk memudahkan mereka bersiap-sedia. Ada pula yang merancang last minit. Situasi aku sekarang ini adalah dalam kategori last minit. Itu pun tanpa dirancang. Main bedal je pergi.

Mujurlah tempat yang nak dituju itu tak jauh dari tempat tinggal kita orang. Kalau jauh memang perancangan last minit adalah tak bagus. Memandangkan hari ini hari cuti sempena Hari Malaysia merangkap hari kelahiran aku gak (Tak ada ke siapa-siapa yang wish selain bini aku?!) maka destinasi yang dituju adalah Kuan Wellness Ecopark yang terletak di Tanjung Layang, Selangor. Perjalanan ke sana cuma mengambil masa beberapa minit saje.

Tidak disangka rupa-rupanya di kawasan Tanjong Sepat ini ada mini zoo. Tapi jangan terlalu meletakkan harapan yang tinggi untuk melihat harimau, gajah, badak sumbu dan lain-lain kerana semua binatang itu tak ada kat situ. Yang dapat aku perhatikan adalah arnab, rusa, landak, ikan-ikan dan burung-burung. 

Bunyi kicauan burung walit dan juga bunyi kicauan burung tak ori dari speaker
Bayaran masuk ke Kuan Wellness Ecopark cuma berharga RM2 sahaja setiap seorang tak kiralah kanak-kanak ke, dewasa ke bahkan yang dah tua tu pun bayarannya tetap sama jugak. 



Bila masuk je terus terkam arnab ni. Sempat jugak tangkap gambar untuk dijadikan kenangan. Di depan kaunter itu ada jaul seplastik potongan carrot untuk diberi makan pada binatang. Bila dah bagi makan, memang pelahap. Mujur tak gigit jari aku.

Ini rusa.Bukan kijang
Bagi makan kuaci





Baby bunny. Berebut-rebut nak makan carrot



Itik gembo-gembo

Bukan Belanda je ada kincir angin, kat sini pun ada kincir angin.



Bukan setakat ada binatang. Pameran kereta pun ada. Semuanya kereta-kereta jenis lama dan old-school.  Jika teringin nak pergi zoo tapi jauh maka di sini adalah tempat yang sesuai untuk korang pergi. 


No comments:

Post a Comment